To już pewne! GAP oficjalnie wchodzi do Polski! Pod koniec września na instagramowym koncie @gappolska pojawił się pierwszy powitalny wpis. Marka odzieżowa stawia w naszym kraju na sprzedaż internetową. Jaka jest historia tej znanej na całym świecie marki? Skąd wziął się jej fenomen? Sprawdźmy!
Do tej pory w Polsce marka GAP była dostępna jedynie za pośrednictwem internetowych sklepów multibrandowych. Już niedługo będziemy mogli zrobić zakupy na jednej, oficjalnej domenie.
Marka GAP została założona przez amerykańskie małżeństwo – Donalda i Doris Fisher. W 1969 r. w San Francisco otworzyli butik, w którym sprzedawali pierwszy produkt marki – jeansy w popularnym wtedy niebieskim kolorze. Początkowo mało kto zwracał uwagę na maleńki sklepik znajdujący się w sąsiedztwie San Francisco State University, przez co butikowi groziło bankructwo. Jednak jak powszechnie wiadomo, reklama jest dźwignią handlu, dlatego też małżeństwo postanowiło zamieścić w lokalnej prasie ogłoszenie, które informowało mieszkańców, że w butiku można kupić „tony jeansów” w bardzo niskich cenach. Jak można się spodziewać, odzew był natychmiastowy – wszyscy chcieli kupić ubrania jak najtaniej. Półki opustoszały w kilka dni, a najliczniejszą grupą klientów okazała się młodzież. Dlatego też państwo Fisher postanowili nazwać sklepik The Gap, od terminu Gap Generation. Idąc za ciosem, małżeństwo założyło markę o nazwie The Gap Stores Inc.
Szybko okazało się, że Donald i Doris Fisher zapełnili lukę na rynku odzieżowym. Do tej pory jeansy traktowane były głównie jako ubranie robocze. Młodzież traktowała je jednak jako wyraz buntu i z chęcią nosiła na co dzień.
Już dwa lata po otwarciu pierwszych sklepików pod szyldem GAP, firma zarabiała 2,5 miliona dolarów rocznie, a jeansy stały się najpopularniejszym rodzajem spodni. Nosili je wszyscy, a GAP sprzedawał je po naprawdę okazyjnych cenach. Nic więc dziwnego, że marka przynosiła tak ogromne zyski.
Fisherowie zdawali sobie sprawę z tego, że nie mogą sprzedawać jeansów w nieskończoność, tym bardziej że po piętach deptał im koncern Levi’s Strauss. W 1983 r. do firmy dołączył nowy dyrektor generalny – Millard „Mickey” Drexler, który rozpoczął transformację asortymentu marki z typowo jeansowego na o wiele szerszy. GAP przeszedł także rewolucję wizerunkową. Młodzież, która kiedyś zaopatrywała się w jeansy marki, zdążyła już dorosnąć i miała zupełnie inne potrzeby modowe.
Od tamtego momentu GAP zaczął przypominać markę, którą znamy dziś – neutralne barwy, tkaniny, które pozyskuje się z naturalnych włókien, oraz klasyczne kroje. To sprawiło, że markę pokochały miliony osób na całym świecie. Styl ten określany jest jako nowojorski i amerykański – powszechnie kojarzony z minimalizmem o sportowym akcencie, wskazującym na zdrowy styl życia.
Dziś najpopularniejszym elementem z asortymentu GAP są bluzy z logo marki. Szybko stały się światowym bestsellerem. Nosili je nawet bohaterowie serialu „Przyjaciele”. Nie brakuje również spodni, T-shirtów, swetrów, a nawet sukienek. W internetowym sklepie GAP z pewnością zrobisz zakupy dla całej rodziny!
Zdjęcie główne: lan deng/unsplash.com