Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

We współczesnym świecie opartym na internecie prowadzenie własnej firmy wygląda zupełnie inaczej niż dotychczas. Różnią się także sposoby zwiększania popularności swoich sklepów czy punktów usługowych wśród innych. Salony fryzjerskie od wielu lat borykają się z bardzo dużą konkurencją na rynku, przez którą prowadzenie własnego punktu coraz mniej się opłaca. Nie musi jednak tak być. Popularne do niedawna reklamy w postaci billboardów czy kreacji umieszczonych na budynkach zaczynają ustępować reklamie…w sieci! Zdecydowanie najpopularniejszym rodzajem internetowej reklamy jest pozycjonowanie strony, które polega na sukcesywnej poprawie jej widoczności w wyszukiwarce Google. Tak naprawdę jednak pod tym sformułowaniem kryje się kilkaset pojedynczych etapów, gdyż proces pozycjonowania jest jednym z najbardziej skomplikowanych, lecz także najbardziej efektywnych.

Pozycjonowanie ogólnokrajowe a lokalne – różnice i zasady

Pozycjonowanie dzieli się na ogólnokrajowe oraz lokalne. Ogólnokrajowe polega na poprawie widoczności witryny w wyszukiwarce Google na cały kraj, podczas gdy lokalne (local-SEO) jedynie na wybrany region, miasto, miejscowość lub dzielnicę. To z pozoru niewielka, lecz tak naprawdę ogromna różnica, która wpływa na wszystkie działania.

W przypadku ogólnokrajowego pozycjonowania proces ten jest zdecydowanie najdłuższy i najbardziej skomplikowany. Pozycjonerzy muszą zawalczyć przede wszystkim z konkurencją z całej Polski i spróbować wspiąć się w wynikach jak najwyżej. Walka z największymi firmami, które na proces pozycjonowania wydają ogromne fundusze, z reguły bywa skazana na porażkę. Ogromną zaletą jest jednak możliwość sprzedaży towaru lub usług na cały kraj – bez rejonizacji.

Pozycjonowanie lokalne polega na zupełnie innej zasadzie i różni się od ogólnokrajowego tym, że realizuje się je jedynie na wybrany region. Może nim być miasto, województwo lub nawet niewielka dzielnica. Podstawowym parametrem wpływającym na zakres prac pozycjonerów jest to, czy wybrany salon fryzjerski posiada własną witrynę internetową. Jeśli nie, to wystarczy skupić się na pisaniu opinii na jego temat, założeniu wizytówki czy wklejeniu zdjęć do profilu w Google Moja Firma. Jeśli jednak salon dysponuje własną stroną WWW, będzie trzeba zmodyfikować jej kod źródłowy. Najważniejsze są frazy kluczowe, które należy zawsze w takim przypadku łączyć z nazwą regionu lub miasta, np. „salon fryzjerski Poznań”.  Wówczas Twój punkt wyświetli się wszystkim internautom, którzy poszukują swojego salonu właśnie w Poznaniu.

Czy pozycjonowanie można przeprowadzić samodzielnie?

Proces pozycjonowania jest niezwykle trudny i wymagający, a przy tym także dość niebezpieczny w skutkach, jeśli zostanie przeprowadzony w nieprawidłowy sposób. Większość przedsiębiorców zleca jego wykonanie wyspecjalizowanym firmom i to zawsze odpowiedni wybór. Przede wszystkim pozycjonerzy oraz programiści zatrudnieni w agencjach interaktywnych SEO to osoby z ogromnym doświadczeniem i wiedzą w zakresie internetu oraz pozycjonowania. Są wykształceni i mają do wykonania wąski zakres obowiązków, w efekcie osiągnęli w nich dosłownie perfekcję. Nieco mniejszą popularnością cieszą się freelancerzy. To pojedyncze osoby bądź grupy znajomych, którzy proces pozycjonowania przeprowadzają po godzinach. Z reguły taki wybór nie jest optymalny. Jedna osoba nie jest w stanie dysponować tak rozległą wiedzą na każdy temat SEO, aby móc zagwarantować przeprowadzenie całego procesu zgodnie ze sztuką.

Czy da się to zrobić samodzielnie? Zdecydowanie tak. Opłacalność tego rozwiązania pozostawia jednak dużo do życzenia. Przedsiębiorca musi się przyuczyć, przeczytać na temat pozycjonowania jak najwięcej branżowych artykułów, modyfikować kod źródłowy i samodzielnie opracowywać całą kampanię fraz kluczowych, a także dowiedzieć się, jakie są rodzaje linków i jak je obsługiwać. Błędy mogą okazać się bardzo bolesne. Najmniejszym jest obniżenie pozycji w Google, a największym – usunięcie całej domeny z listingu. 

Efektywność pozycjonowania – na co można liczyć?

Pozycjonowanie strony internetowej w zakresie lokalnym ma wiele bardzo istotnych zalet. Przede wszystkim uzyskasz większe zainteresowanie swoim salonem fryzjerskim – będą mogli znaleźć Cię internauci, którzy poszukują w wybranym mieście punktu do ścięcia włosów czy farbowania. Oczywiście łączy się to także bezpośrednio ze znacznie wyższymi zarobkami oraz większymi szansami na dalszy rozwój.

Czy koszty pozycjonowania należą do wysokich?

Nie, koszty pozycjonowania są ustalone na optymalnym poziomie w stosunku do ich efektywności. Agencje SEO rozliczają się z reguły w formie abonamentu, czyli przedsiębiorca musi jedynie opłacać comiesięczne wynagrodzenie, bądź też w formie płatności za efekty. Wówczas przedsiębiorca musi opłacić fakturę wystawioną z reguły za poprzedni miesiąc. To dość nieprzewidywalne rozwiązanie, gdyż nie można się zawczasu przygotować na kwotę.

Fot. Christina @ wocintechchat.com/unsplash.com

ZostawKomentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *