Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Perfumy o charakterystycznym zapachu cieszą się dużą popularnością. Coraz częściej przemysł perfumeryjny sięga po niecodzienne kompozycje i dodatki, które wzbogacają produkty o nowe nuty zapachowe. W ostatnich latach popularne stało się drewno agarowe, nazywane złotem w perfumiarskim świecie. Poznaj jego właściwości! 

Przemysł perfumeryjny od lat prześciga się, tworząc coraz to nowsze połączenia zapachów. W ostatnich latach dużym powodzeniem cieszy się drewno agarowe. To składnik niezwykle drogi, ale bardzo oryginalny. 

Jak powstaje drewno agarowe? 

Agar inaczej nazywany oud kiedyś popularny był głównie na Bliskim Wschodzie i w Japonii, gdzie wyróżnia się 6 rodzajów tego drewna. Te rośliny występują głównie w Indiach, Wietnamie, Laos, Birmie, Malezji i Indonezji. Agar można pozyskać z drzew z gatunku Aquilaria. Osiągają one do 20 metrów wysokości, a ich liście przypominają popularne liście laurowe. Co więc wyróżnia drewno agarowe na tle innych? W momencie, gdy część zewnętrzna rośliny zostaje uszkodzona, może dojść do zainfekowania drzewa specyficznymi grzybami. Aquilaria są długowieczne, więc walka z pasożytem trwa nawet kilkadziesiąt lat, a jej skutkiem jest odkładanie się żywicy-oudu. To przez nią pień przybiera ciemny, charakterystyczny odcień. Tylko z drzew zainfekowanych od kilku lat można uzyskać drogocenny olejek, później dodawany do luksusowych perfum. Substancja powstaje w wyniku skomplikowanego procesu destylacji. W teorii wydaje się to proste, jednak proces jej wydobycia i przetworzenia może trwać nawet kilka lat. Olejek musi mieć odpowiednią jakość i pożądany zapach. Najwyższej jakości agar pochodzi z 2 odmian Aquilaria, mianowicie z Aquilaria malaccensis i Aquilaria sinensis. Najcenniejszy z nich, nazywany przez Japończyków kyara, kosztuje ponad 2000 zł za jeden gram. Perfumy z tym składnikiem są niezwykle rzadkie i bardzo drogie. 

Zapach oud w perfumach 

Agar ma lekko dymny zapach o słodko-drzewnym aromacie. Niektórzy uważają, że oud to połączenie drewna sandałowego, skóry i paczuli. Tego typu perfumy świetnie nadają się na jesienno-zimowe wieczory i eleganckie kolacje. W kulturze Wschodu zapach ten używany jest od kilkuset lat. Odgrywał dużą rolę na ceremoniach weselnych i pogrzebowych. Stanowił dodatek do kadzideł, a nawet stosowany był jako produkt do perfumowania ubrań. Już wtedy odkryto jego wspaniałe właściwości. Duże znaczenie miał w medycynie – oud jest środkiem uspokajającym. W Europie agar do produkcji perfum został użyty dość późno, bo w 2002 roku. Pierwszym zapachem był M7 marki Yves Saint-Laurent, jednak sam produkt nie przyjął się dobrze na rynku. Następnie pojawiła się jego reedycja w postaci M7 Oud Absolu, która była dużo lepsza i cieszyła się powodzeniem. Obecnie liczba zainfekowanych drzew Aquilaria spada, a zapotrzebowanie na olejek cały czas rośnie, przez co jego cena też wzrasta. Już dziś traktowany jest jak prawdziwe złoto w świecie przemysłu perfumiarskiego. Cena za 1 kg najlepszego gatunkowo drewna potrafi sięgać kilkuset tysięcy dolarów, a to dopiero materiał wejściowy, który dalej należy odpowiednio przetworzyć. 

Co świadczy o wyjątkowości arganu? 

Wiele kultur uważa, że oud jest najcenniejszą substancją na świecie. Ma działanie uspokajające, a jego spożywanie podobno gwarantuje długowieczność. Według specjalistów aromat ten ma zdolność do rozjaśniania myśli, otwierania umysłu, redukowania stresu, a czasami bywa silnym afrodyzjakiem. Agar stanowi zapach sam w sobie, może być również nutą głowy, a czasem bazą perfum. Scala wszystkie składniki zapachowe obecne w perfumach, dodając im harmonii, ciepła oraz wyrazistej barwy. Najpopularniejszymi obecnie produktami zawierającymi oud są Oud Wood z linii Private Blend marki Tom Ford, Honey Aoud marki Montale oraz Oud Royal z linii Armani Prive. Wyjątkiem wśród perfum jest Kyara – produkt stworzony przez japońską firmę Di Ser, która wykorzystuje olejek z agaru najwyższej jakości. Klienci za flakonik o pojemności 33 ml muszą zapłacić nawet 4 tysiące złotych. Jednak ich najtańsze produkty zaczynają się już od 370 złotych. 

Wiktoria Florek

autor523@bluewhalepress.pl

Od 2017 roku zajmuje się tworzeniem treści zgodnych z zasadami SEO. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie studentka psychologii. Prowadzi firmę OpiszSię dostarczającą opisy dla sklepów internetowych. Zwolenniczka naturalnego piękna i regularnej pielęgnacji cery.

ZostawKomentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *